Hei Rolf, satt og ventet på når du skulle slenge deg inn i diskusjonen!:)
14-16 knop er utrolig bra på kryss da! For ikke å snakke om 25 nedover! Får frysninger av å tenke på det!:) Far og jeg har et stykke igjen til sånne hastigheter, det står i alle fall ikke på båten. Som nevnt over er alle "topphastighetene" våre satt i nokså små briser, vi må bare bygge opp rutine og ferdighet (og baller) til å dra utpå når det blåser spiker. Dessverre er vi bare ca 150 kg på ripa, og med styrketrening kun to til tre ganger i uka over stusselig studentkost, ser det ikke akkurat ut til at jeg kommer til å rase opp i vekt den nærmeste tiden:) Taipanen var jo designet til å ta tunge mannskap på 150 kg+ så riggen er kraftfull og har oss begge i trapes innnen 3-5 m/s.
Ettersom vi nå endelig har fått ordnet ordentlig snuffer til båten, er vi nå også mer tent på å kjøre mer gennaker. Vi hadde en super tur sist helg, da jeg tok en langhelg fri fra studiene for å få seilt litt og pakket ned båten. Logget over 16 knop i 4-5 m/s med gennaker, vanvittig gøy å fly ett skrog nedover vinden! Skikkelig booster for motivasjon til studiene med sånne turer!
Hold oss oppdatert på hastighetsmålinger da.
Geir Magnus